​Kuvassa UPM:n metsäasiakasvastaava Jukka Hirvonen palkitsemassa viime keväänä Kangasalan Pikkolan koulun Metsävisa-voittajaa Juuso Järviniemeä.

 

​Metsävisaan osallistuu yli 26 000 koululaista

​Yläkoululaisten valtakunnallinen Metsävisa käynnistyy tänään. Metsävisaan osallistuu 372 koulua.
Metsävisaan osallistuu tänään helmikuun 6. päivänä yli 26 000 yläkoululaista Ahvenanmaalta Kilpisjärvelle. Koulutason tulokset tiedetään lähiviikkoina sitä mukaa kun opettajat tarkistavat vastauksia. Kunkin koulun paras visailija jatkaa kevään aikana maakuntatasolla ja maakunnan paras kutsutaan toukokuussa loppukilpailuun Helsinkiin.
 
Metsävisan eri vaiheissa ovat mukana mm. Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry, Suomen Metsäyhdistys, OP-Pohjola, Metsähallitus, UPM Metsä, Stora Enso Metsä, Metsä Group, Suomen metsäkeskus, Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio, Metsäteollisuus ry ja Suomen Metsäsäätiö.
 
UPM Metsällä on yli sata Metsävisa-kummikoulua eri puolilla Suomea.
 

Koululaiset kaipaavat lisätietoa metsänhoidosta

Vuonna 2012 tehdyn pro gradu -työn mukaan lähes 90 prosenttia yläkoululaisista kaipaa lisätietoa metsänhoidosta.  He myös tarvitsevat sitä, sillä joka kolmas koululainen on tuleva metsänomistaja. Kuluvalla viikolla yläkouluissa järjestettävä valtakunnallinen Metsävisa mittaa nuorten metsätietoja.
 
Maatalous- ja metsätieteiden maisteri Sini Rantasen Itä-Suomen yliopistoon tekemä pro gradu -työ osoittaa, että nuoret suhtautuvat metsien hoitoon positiivisesti ja kaipaavat siitä lisätietoa. Tiedot metsänhoidosta ovat suurimmalla osalla oppilaista korkeintaan tyydyttävää tasoa.
 
Rantasen mukaan Metsävisaan osallistuvien koulujen oppilailla on paremmat metsätiedot kuin niillä, jotka eivät osallistu. Metsävisassa pärjäävät niin kaupunkien kuin maaseudunkin nuoret. Oma kiinnostus metsäasioihin lisää todennäköisyyttä pärjätä.
 

Metsänhoitoa ei opeteta kaikille

Osassa kouluista metsänhoitoon liittyviä asioita ei opeteta lainkaan, vaikka ne sisältyvät opetussuunnitelman tavoitteisiin.
 
”Opetuksen puute on todella huolestuttavaa. Uusi metsälakiehdotus on lisäämässä metsänomistajan valinnanvapautta ja vastuuta metsänhoidossa. Siksi on entistä tärkeämpää, että peruskoulussa opetetaan perusasiat siitä, miksi metsiä hoidetaan ja mitä vaikutuksia sillä on.  Tämä edellyttää, että metsänhoidon perusteet kuuluisivat myös opettajakoulutukseen”, sanoo yhteispäällikkö Sirpa Kärkkäinen Suomen Metsäyhdistyksestä.
 

Metsävisa testaa tietoja ajankohtaisista aiheista

Osa Metsävisan kysymyksistä mittaa perusbiologiaa, mutta vuosittain mukana on kysymyksiä uutisissa esiintyneistä ajankohtaisista metsäasioista. Tarkoituksena on nostaa oppilaiden ja opettajien pohdintaan kiperiäkin aiheita, joista keskustellaan julkisuudessa.
 
Tänä vuonna kysymyksiä voi odottaa muun muassa uusiutuvasta energiasta sekä metsien kestävästä käytöstä. Viime vuonna pohdittiin petopolitiikkaa ja metsänhoidon vaikutuksista monimuotoisuuteen.