Metsä ja luonto tekevät hyvää!

​Metsäluonto on ihmisen alkuperäinen koti, joten luonto tuntuu turvalliselta, rauhoittaa ja auttaa palautumaan haitallisista stressitilanteista. Haasteellisissa elämänvaiheissa metsä parhaimmillaan lohduttaa ja auttaa tekemään myös vaikeita päätöksiä. Luonto auttaa suhteuttamaan omia huolia ja purkamaan stressiä luonnollisella tavalla. Metsä muistuttaa usein siitä, mikä on arvokasta ja merkityksellistä.

​Tärkeää on huomata, että ihminen on aina ympäristössään, jolloin ympäristön ominaisuuksilla on välitön vaikutus ihmiseen, myös hyvinvointiin ja psyykkiseen terveyteen. Kun mietimme omien stressioireidemme alkuperää, on hyvä muistaa psykososiaalisten tekijöiden lisäksi myös maisemalliset tekijät. Visuaalisen kokemuksen lisäksi näihin tekijöihin liittyvät myös muu aistiemme kautta välittyvä kokeminen: tuottaako maisema tunteen suojasta, rauhoittaako äänimaisema vai aiheuttaako se levottomuutta ja houkutteleeko se liikkumaan. Maiseman vaikutuksesta tunne-elämään täytyy tulla tietoiseksi, jotta maisema, metsä ja luonto pääsevät hoitamaan meitä.

Metsäntutkimuslaitoksen selvityksen mukaan lyhyet ajat metsässä vaikuttavat ihmisen hyvinvointiin. Jo viisi minuuttia metsässä riittää kohentamaan mielialaa. Päivittäin metsässä vietetyt 20 minuuttia laskevat verenpainetta ja kohottavat elinvoimaisuuden tunnetta. Suomalaisissa tutkimuksissa on käynyt myös selville, että metsän näkeminen pelkästään ikkunasta virkistää mieltä.

Japanissa on tutkittu metsästä erittyviä eteerisiä öljyjä, joilla uskotaan olevan hyviä vaikutuksia. Samaa voidaan ajatella Suomessakin. Stressi laskee metsän tuoksuista, rentouttavista äänistä ja maiseman näkemisestä.

Metsässä ja luonnossa oleskelu riittää hyvinvoinnin kohoamiseen. Kun siihen lisätään liikunta, saadaan myös fyysisiä vaikutuksia. Metsähallitus on toteuttanut Luonto Liikuttamaan-hankkeen, johon osallistui liikunnasta kiinnostumattomia, keskivartalolihavia miehiä, joita painonnousu huolestutti. Mukana olleet miehet totesivat, ettei metsässä kulkeminen tuntunut edes liikunnalta. Parhaita terveyshyötyjä saadaan, kun liikunta tulee huomaamatta. Lopputuloksena 16 miehen paino putosi yhteensä 60 kg 9 kk:n jaksolla.
Elämään kuuluu väistämättä stressiä, henkistä ylikuormittumista ainakin jaksoittain. Stressin ei tarvitse tuottaa terveyshaittoja, kun huolehdimme riittävästä palautumisesta. Suomen luonto ja metsät tarjoavat palautumiseen ja stressin purkamiseen loistavia mahdollisuuksia kaikkina vuodenaikoina ja kaiken ikäisille. Luontoon tutustuminen on hyvä aloittaa jo lapsena, jolloin luonnossa ja metsässä oleskelusta tulee helposti luontainen tottumus.  Käytetään metsiä ja luontoa hyvinvointimme parantamiseksi!

Lauantai 21.3. on kansainvälinen metsien päivä. Juhli sitä metsässä!

Lähde: Timo Korpio, työterveyslääkäri, Dextra Työterveys