Kokemukset HCT-testiyhdistelmistä ovat hyvät

​UPM:n Kaukaan tehtailla Lappeenrannassa kohtaavat sekä Orpe Kuljetuksen suuren hyötykuorman HCT-puutavara-auto sekä Speed Oy:n konttiliikenteen suurikapasiteettinen moduuliyhdistelmä, jota liikennöivät Trafin poikkeusluvan mukaisilla reiteillä.

​Ajoneuvot testaavat käytännössä yhdistelmien toimivuutta kaluston ja toiminnan edelleen kehittämiseksi. Orpen testiyhdistelmä on ollut liikenteessä vuoden 2014 lokakuun alusta alkaen ja Speedin ekorekka vuoden 2013 marraskuusta lähtien. Molemmilla ajoneuvoilla on tähän mennessä ajettu sekä kesä- että talvikeleissä, ja kokemukset liikennöinnistä ovat hyvät.

Yksi molempien tutkimushankkeiden tavoitteista on kuljetustehokkuuden parantaminen. Reitistöt suunniteltiin huolellisesti jo ennen poikkeusluvan anomista niin, että meno-paluu-kuljetukset olivat mahdollisia.

”Orpen testiauto kuljettaa puuta UPM:n Kotkassa sijaitsevan satamaterminaalin sekä Kymin, Savonlinnan, Kaukaan ja Pelloksen tehtaidemme välillä”, kertoo UPM:n kehitysasiantuntija Janne Kukkura. ”Auto kuljettaa kullekin tehtaalle sen käyttämää puutavaraa ja ottaa tehdasvarastoista mukaan seuraavan tehtaan puut. Viiden ensimmäisen kuukauden kokemukset ovat olleet kaiken kaikkiaan positiiviset. Kokonaiskuljetustehokkuus on normaaliyhdistelmää huomattavasti parempi ja tyhjänä ajo on vähentynyt merkittävästi. Tämä on myös ympäristön kannalta myönteistä, sillä yhdistelmän päästöt kuljetettu tonnia kohti ovat selkeästi muita kuljetuksia alhaisemmat”, Kukkura jatkaa

”Merikonttien meno-paluu-kuljetukset ovat vähentäneet polttoaineen kulutusta ja siten myös vähentäneet pakokaasupäästöjä, mikä on ollut yksi hankkeemme tärkeimpiä tavoitteita”, Speed Oy:n toimitusjohtaja Tuomo Vallas toteaa. ”Asiakkaidemme kuten UPM:n Kaukaan sahan ja paperitehtaan merikonttien saatavuus on parantunut sen lisäksi, että toimintamallista on heille myös selkeitä kustannusetuja. Myös oman kalustomme ajankäyttö on tehostunut.”

Sekä Orpen puutavara-auton että Speedin konttirekan perässä on merkintä ”Pitkä kuljetus” merkiksi muulle liikenteelle, että edessä menee hieman normaalia pidempi yhdistelmä. Mikään muu ei erota testiajoneuvoja muussa liikenteessä.

”Aloitimme liikennöinnin lokakuussa ja ajokelit ovat vaihdelleet kuivasta kesäkelistä lumi- ja räntäsateeseen”, Orpe Kuljetuksen toimitusjohtaja Seppo Ora kuvaa kuljettajiensa arkea. ”Kaikissa olosuhteissa meno on ollut normaalia. Vaikka yhdistelmän kokonaispaino on 94 tonnia, ajamme muun liikenteen tahtiin myös tiukimmilla mäkiosuuksilla.”

Katso myös video: Tulevaisuuden puutavara-auto testauksessa

Lue koko tiedote www.upm.fi -sivustolta