HCT rekka

94-tonnisesta pöllirekasta hyviä kokemuksia - lue metsäblogi

​Metsäblogissa Janne Kukkura kertoo, että talvi ei ole jättirekalle muuta raskasta liikennettä suurempi haaste. Suuri hyötykuorma parantaa kuljetustehokkuutta merkittävästi.  

​Orpe Kuljetuksen 94-tonninen ns. HCT-rekka (high capacity transport) on tuttu näky Itä-Suomessa, Saimaan ympäristössä. Tien päällä tämän 32-metrisen puutavara-auton tapaa lähes aina kuormattuna, sillä heti tehtaalle toimitetun kuorman jälkeen auton perään kytketään uusi valmiiksi kuormattu perävaunusto. ja matka jatkuu kohti seuraavaa tehdasta. 

- HCT-rekan muita suuremman hyötykuorman ansiosta UPM:n tehtaiden välillä on tähän mennessä kuljetettu noin 300 puukuormaa vähemmän kuin mitä olisi tarvittu, jos puut olisi kuljetettu normaaleilla 76 tonnin puutavarayhdistelmällä, kirjoittaa kehitysasiantuntija Janne Kukkura metsäblogissa.

Erikoissuuri ajoneuvoyhdistelmä on kuljettanut puuta UPM:n tehtaille Itä-Suomessa vuoden 2014 lokakuusta lähtien. Ajot ovat osa testausta, jolla pyritään vähentämään polttoaineen käyttöä puutavara-liikenteessä ja parantamaan kuljetustehokkuutta.

Lue lisää blogista »