Digitalisaatio - metsään!




Jo muutaman vuoden on ilmassa ollut merkkejä, että myös metsäasiakkaat alkavat ottaa digikädestä jatketta metsäasioiden hoitoon.

Suuret, meneillään olevat trendit kieputtavat digitalisaation terminologiaa ja Big Data laulaa. Eri toimijoilta tipahtelee mobiilia metsäsuunnitelmaa, sähköistä puukauppaa kehitellään ja monta muuta kehityshanketta on menossa ja hyvä niin – otetaan sähköiset kanavat aidosti osaksi palveluvalikoimaa. Metsään.fi –palvelukin on mukavasti kasvattanut käyttäjälukujaan ja näyttää kehittyvän selkeäksi osaksi metsällisten palvelujen kenttää. Samaan aikaan on menossa mittavia investointeja ja puun kysyntä kasvaa. Biotaloudella ollaan nostamassa auringonlaskun ala jälleen veturiksi, joka puksuttaa myös puhtaammin kuin koskaan aiemmin. 


Digitalisaatio saapuu…

Verkkopalvelut, sähköinen metsäsuunnitelma, joukko some-kanavia sekä sähköiseen asiointiin liittyviä palveluja ovat olleet käytössä jo vuosia. Tällä hetkellä metsänomistajille on kehitteillä varsinkin mobiiliympäristöön sopivia ratkaisuja. Reunaehtoina uusille applikaatioille ja palveluille ovat helppokäyttöisyys, selkeys sekä erinomainen käyttäjäkokemus – ja tietysti lisäarvo (=hyöty) metsänomistajalle. Ja sehän syntyy huolellisesti mietityn sisällön sekä käyttäjien kanssa yhteistyössä luotujen ominaisuuksien kautta.

Metsävaratiedon edelleen tarkentuminen ja rikastaminen mahdollistanee jatkossa myös puukaupan ja metsäpalvelumyynnin ilman, että itse leimikossa viuhtaisee monta toimijaa ja usean auton renkaanjäljet ilmestyvät perä perää metsäautotien pintaan. Tämä ei tietenkään vähennä henkilökohtaisen asiakaspalvelun merkitystä vaan lisää palvelukanavavaihtoehtoja ja niiden yhdistelmiä: asiakas valitsee sopivat vaihtoehdot.

Eri tyyppisiä olosuhdetietoja, paikkatietoja ja julkisia tietovarastoja tullaan käyttämään hyväksi koko arvoketjussa. Silloin puhutaan myös säästöistä, joita aidosti syntyy, kun asioita digitalisoidaan.

Metsäomaisuuden hoidosta on jatkossa tulossa entistäkin luontevampi osa muun omaisuuden hoitoa. Ajantasainen tieto metsäomaisuudesta, läpinäkyvyys, yhteydenpito ja toimenpiteiden seuranta helpottuu.  Julkinen ja viranomaisasiointi metsäasioissa siirtyvät entistä vahvemmin verkkoon. Tässä kohtaa tarvitaan sekä julkisten palvelun kehittäjien että eri toimijoiden välistä yhteistyötä vahvasti. Järkevästi toimimalla syntyy win-win-win -tilanne, jossa kaikki osapuolet hyötyvät.

Digitalisaatio antaa varmasti apuvälineitä myös monenlaisen tiedon välittämiseen metsänomistajille ja monitorointiin, mutta edelleen ratkaisevaa on metsäammattilaisten ja ylipäätään ihmisen osuus itse motojen, kuormatraktoreiden, tukkirekkojen ym. puikoissa. Lisäksi yhteydenpito metsänomistajiin ja heidän toiveidensa kuuntelu on entistä tärkeämpää. Varsinaisen palvelun, toimenpiteen, joka tehdään asiakkaan metsään; olipa se sitten puun korjuuta tai metsänhoitotöitä – myös sen on oltava kunnossa!


Tutustu:

www.uusimetsanomistaja.fi – metsäasiat hoitoon helposti! 

www.metsamobiili.fi – lähin metsäasiantuntijasi mobiilisti

www.facebook.com/metsamaailma

0 kommenttia

Ei lähetettyjä kommentteja
Lisää kommentti
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista
*
Vahvista kirjoittamalla kuvassa oleva teksti.

Lisää kommentti
Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.
Lue kommentointiohjeet

Blogaaja

Tapani Juuti, UPM, kehityspäällikkö
bloggerimage
Tapani on kehityspäällikkö UPM Metsän markkinoinnissa ja asiakastuessa, päävastuualueena sähköiset palvelut. Hän harrastaa maastopyöräilyä, hiihtoa, kaukalopalloa ja lukemista.

Tutustu muihin blogaajiimme.

Kaikki blogit blogiarkistossa.
Tilaa RSS-syöte