Metsän henki -lehti täyttää kaksi vuotta

UPM Metsän asiakas- ja sidosryhmälehti Metsän henki täyttää tänä keväänä kaksi vuotta. Meillä oli toki jo tätä ennenkin UPM Metsä -nimellä kulkenut lehti, mutta tämän nimisenä ja näköisenä lehti on nyt ilmestynyt kaksi vuotta, yhdeksän kertaa. Olen saanut olla lehden tekemisessä mukana päätoimittajan roolissa alusta asti.

Uudistus tuli ajankohtaiseksi, kun edeltäjäni jäi eläkkeelle. Halusimme sisällöllisesti monipuolisen ja korkeatasoisen ja visuaalisesti miellyttävän lehden. Uudistusta suunnitellessamme meillä oli kirkkaana mielessä se, keille lehteä teemme. Lukijakuntamme koostuu pääosin omista asiakkaistamme, suomalaisista metsänomistajista, vaikka lehti menee toki myös UPM Metsän henkilöstölle ja sidosryhmille.

Lehti on meille yksi, tärkeä kanava kertoa tuotteistamme, palveluistamme ja osaamisestamme  - siitä, millä tavoin me voimme tarjota asiantuntemustamme metsänomistajan hyödyksi. Haluamme toki kertoa metsäisistä asioista, metsäluonnon ilmiöistä ja UPM-kokonaisuudesta yleisemminkin. Myös metsänomistajien itsensä näkökulma on tärkeä. Joka numerossa onkin vähintään yksi isompi metsänomistajajuttu, jossa esitellään kiinnostavia, erilaisia metsänomistajia eri puolilta Suomea.

Asiakaslehden teko on aina pitkän prosessin ja melkoisen palapelin tulos. Minä päätoimittajana johdan tätä prosessia, jossa minulla on apunani viestintätoimisto ja UPM:n asiantuntijoita sekä ulkopuolisia toimittajia ja kuvaajia. Ensin päätetään teemat ja juttuaiheet. Sitten tehdään haastattelut, kirjoitetaan jutut, valitaan kuvat, kootaan uutiset, tarkistetaan tekstit, taitetaan lehti ja tarkistetaan taitto. Lopuksi lehti painatetaan ja postitetaan, välissä vielä mahdolliset liitteet. Moni asia ehtii matkan varrella muuttua, ja aina joku virhekin uhkaa pujahtaa mukaan. Ellemme me tekijät äkkää virhettä, voimme olla varmoja siitä, että tarkkasilmäiset lukijamme sen huomaavat.

Suomalaisia metsänomistajia ja näin ollen lehden lukijoitakin on hyvin monenlaisia, joten lehdessä on tarkoituksella jokaiselle jotakin, metsäasiaa eri kanteilta, lyhyesti, pitkästi, syventäen ja kevyemmin. Aiheista ei ainakaan toistaiseksi ole ollut pulaa, pikemminkin päinvastoin. Mielessä ja tarjolla on paljon enemmän hyviä aiheita kuin lehteen mahtuu. Niistä yritämme valita ajankohtaisimmat ja kiinnostavimmat.

Kaikista sähköisistä viestintäkanavista huolimatta paperilehti elää ja voi hyvin. Lehti on siitä mukava tuote, että sitä voi pidellä käsissään, kuljettaa helposti mukanaan ja lukea vaikka kannonnokassa. Lehti on oiva väline esimerkiksi taustoittamiseen. Netistä haetaan usein täsmätietoa, lehdessä taas voi sattumalta törmätä artikkeliin asiasta, josta ei olisi itse osannut etsiä tietoa. Toivottavasti tämäkin Metsän hengen numero herättää uusia ajatuksia ja oivalluksia. Oman metsän tarpeista ja niiden toteuttamisesta voi sitten jatkaa keskustelua kaikkein tärkeimmän kanavamme eli oman UPM:n metsäasiantuntijansa kanssa.

Nilla Hietamäki

 

0 kommenttia

Ei lähetettyjä kommentteja
Lisää kommentti
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista
*
Vahvista kirjoittamalla kuvassa oleva teksti.

Lisää kommentti
Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.
Lue kommentointiohjeet