Mene metsään, se virkistää!


Palautuminen työn aiheuttamasta kuormituksesta on tärkeää meille kaikille, ja palautumishetkiä pitäisi järjestää päivittäin työn lomaan. Viikonloppuna olisi hyvä irtautua kokonaan töistä ja työhön liittyvistä ajatuksista. Metsässä liikkuminen on siihen hyvä keino.

Me kaikki kuormitumme työelämässä. Työstressi ei ole kuitenkaan haitaksi, jos siitä ehtii palautua. Työpäivän keskelläkin kannattaa järjestää hetki aikaa palautumiseen. Esimerkiksi lounastauko yhdistettynä taukoliikuntaan tai parhaimmillaan pieneen lenkkiin ulkona tuo riittävän palautumisen työpäivän keskellä.

Viikonloppuisin kannattaa siirtää ajatukset pois työasioista. Aktiiviset harrastukset ovat siihen paras keino. Monelle liikunta luonnossa  tarjoaa tavan rentoutua. Minulle metsä liittyy vahvasti kahteen harrastukseen, metsänhoitoon ja suunnistukseen.

Aloitin metsänhoidon jo pikkupoikana, kun isä vei minut harventamaan taimikkoa käsityökaluilla. Vähitellen kiinnostuin metsänhoidosta ja myöhemmin hankin pienen palstan, jossa pääsen tekemään metsätöitä. Tänä vuonna vietän lähes kaikki talven ja kevään viikonloput talvella tehtyjen harvennushakkuiden jälkiä siivoten.

Fyysistä työtä tehtäessä mieli irrottautuu arkisista työasioista. Jossain vaiheessa mieleen alkaa tulla työasioita, mutta tulokulma on eri. Kun mieli rentoutuu, huomaan löytäväni uusia näkökulmia ja saavani ideoita.

Esimerkkejä mieltä rentouttavista arkisista tekemisistä ovat halonhakkuu, risusavotta tai puutarhatyöt. Tärkeää on rutiini ja sen tuoma tila mieleen.

Metsään houkuttelevat monia sen tarjoamat antimet, marjat ja sienet. Joillekin yhteys luontoon syntyy pakkaamalla eväät mukaan, samoilemalla ja nauttimalla nuotiokahvit. Minut vie metsään myös toinen suosikkiharrastukseni, suunnistus, joka on nuoruuden partiovuosien perua.

Olen kuntosuunnistaja ja osallistun suunnistusseuran toimintaan. Kierrän iltarastiratoja rauhalliseen tahtiin, ja olen mukana rakentamassa ratoja. Ehdin siinä sivussa seuraamaan luonnon ilmiöitä ja paikallistamaan hyviä marja- ja sienipaikkoja, joita kaikki eivät löydä.

Luonnossa liikkumisen edut ovat palautumisen kannalta merkittävät. Tutkimusten mukaan viisi minuuttia päivittäistä liikuntaa luonnossa riittää kohentamaan mielialaa ja 20 minuuttia päivittäin laskee verenpainetta. Lisäksi elinvoimaisuuden ja hyvinvoinnin tunne kasvaa.

Metsässä liikkuminen on myös hyvää harjoitusta keholle. Metsäpolut ovat asvalttia pehmeämpiä ja siten parempia selkä- ja niska-hartia-vaivoista kärsiville. Poluilla astellessa venyttäviä ja rentouttavien liikkeitä tulee tehtyä luonnostaan.

Entä mitä tehdä, jos metsää ei ole esimerkiksi suurkaupunkien lähellä? Puistossa kävely on yhtä lailla luontokokemus, joka on lähes jokaisen ulottuvilla. Suosittelen aluksi parinkymmenen minuutin kävelylenkkiä päivittäin ja lenkin pidentämistä vähitellen. Saavutetun edun huomaa nopeasti!

Timo Korpio
Työterveyslääkäri
Dextra Lääkärikeskus, Valkeakoski

Lue myös juttu Metsä ja luonto tekevät hyvää

0 kommenttia

Ei lähetettyjä kommentteja
Lisää kommentti
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista
*
Vahvista kirjoittamalla kuvassa oleva teksti.

Lisää kommentti
Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.
Lue kommentointiohjeet

Blogaaja

Timo Korpio, Dextra, Työterveyslääkäri
bloggerimage
Timo toimii työterveyslääkärinä Dextra Lääkärikeskuksessa Valkeakoskella

Tutustu muihin blogaajiimme.

Kaikki blogit blogiarkistossa.
Tilaa RSS-syöte