Kurkistus 9-luokkalaisten maailmaan koululähettiläänä

628_tuotesalkku.jpg
Metsälähettilään varusteisiin kuului videon ja esitysaineiston lisäksi havainnollinen ja laaja paketti tuotteita, joiden raaka-aineena on käytetty puuta. 

Metsäteollisuus ry:n organisoima Metsälähettiläs-kampanja on koulunsa jo kauan sitten päättäneelle metsälähettiläälle oiva tilaisuus kurkistaa nykykoululaisten ajatusmaailmaan ja oppimisympäristöön. Oppilaille se on tilaisuus kuulla, mitä metsäteollisuudessa tapahtuu ja millaisia työpaikkoja se tarjoaa.

Olimme sopineet lappeenrantalaisen Sammonlahden koulun yhteysopettajan kanssa, että aloitan esitykseni kello 11.00. Saavuin koululle tavoistani poiketen hyvissä ajoin ennen määräaikaa, jotta ehdin virittää esitykset valmiiksi ennen tunnin alkua. Koulun piha ja ympäristö oli hiljainen, ilmeisesti kaikki olivat oppitunneilla. Pyörätelineessä oli siistissä rivissä polkupyöriä, mopoja ja skoottereita.

Kellon pirahtaessa luokkahuoneista purkautui ulos reipas joukko energisiä teini-ikäisiä

 
Sisällä aulassa ja käytävällä liikehdintää oli hieman enemmän: joku luki kirjaa tai kirjoitteli jotain, ilmeisesti kotitehtävien teko oli jäänyt viime tippaan tai ehkä ei. Tunnelma oli rauhallinen siihen saakka, kunnes kello pirahti. Siinä silmänräpäyksessä luokkahuoneista purkautui ulos reipas joukko energisiä teini-ikäisiä ja käytävä täyttyi iloisista äänistä. Pingispöytä ja muut liikuntatilat vetivät porukkaa, ja energiaa joko purkautui tai latautui lisää.  
 
Yhteysopettaja ja  auditorio löytyivät helposti ja sain esityksenkin toimimaan. Tosin oman koneen käyttö ei onnistunut täydellisesti: auditorion kaiutinjärjestelmä ei suostunut yhteistyöhän, joten videon musiikki jäi kuulematta. Onneksi siinä ei ollut spiikkiä. Yritys yhdistää äänentoisto koneeseeni kostautui myös siten, että koneeni äänijärjestelmä ei kaiken kaikkiaan toiminut sen jälkeen ilman uudelleenvirittelyä.
 
350_esitys.jpgAuditorion seinällä on iso piirros puusta, joka kuvaa kestävää kehitystä. Sen oksiin on kirjoitettu tekstit: ekonominen, ekologinen ja kulttuurinen ja sosiaalinen. Juuriin oli kirjoitettu Suomi, EU, YK. Metsä ja metsän puut ja niiden merkitys ovat siis osa elävää elämää tässä koulussa. Se näkyy myös käytävillä, joita elävöittävät vastaavantyyppiset piirrokset ja UPM Metsän julisteet. Näytti siltä, että kuvaamataidon tunnilla oli käsitelty myös muuta kuin tasapainoista sommittelua ja värien käyttöä.
 
Muutama minuutti ennen yhtätoista auditorioon porhalsi kaksi koulun ysiluokkaa. Sama toistui kello yksi, kun kaksi muuta koulun neljästä ysiluokasta saapui paikalle. Takarivi houkutti monia, mutta opettajan kehotusta siirtyä eturiveihin noudatettiin, vaikka selitysten kirjo takarivien edullisuudesta olikin huomattavan suuri. Joku päätti uskaltautua jopa ihan ensimmäiselle riville. Kehotusta pistää kännykät pois ja keskittyä kuunteluun noudatettiin myös kuuliaisesti.
 

Metsäteollisuuden tuotteet ja ammatit kiinnostavat

 
Esitystä seurattiin ja keskusteluakin saimme aikaan erityisesti metsäteollisuuden tuotteista ja ammateista. Monen oppilaan vanhempia tai sukulaisia on töissä alueen metsäteollisuusyrityksissä tai omistaa metsää. Hymähdyksiä herätti oma uratarinani ja toteamukseni 70-luvun lopun tietojenkäsittelyn ja systeemien opinnosta Helsingin kauppakorkeakoulussa: basic- ja cobol-ohjelmointia ja harjoitustöiden tekemistä reikäkortteja lävistämällä. Ne eivät kuulu nykyopetusohjelmiin ja luultavasti niistä ei kerrota edes historian tunnilla. Nuo opinnot ovat kuitenkin antaneet hyvän perustan oppia uutta ja ymmärtää tietotekniikan kehitystä.
 
Kilpailu hyvistä metsäteollisuusuutisista herätti vilkasta keskustelua etenkin, kun paljastui, että jaossa on rahaa parhaiksi valittujen ryhmien luokkaretkirahastoon. Jollain luokista on suunnitelmissa tehdä keväällä retki ulkomaille ja opettajan kertoman mukaan matkakassaan mahtuu vielä euroja. Kellon soidessa varttia vaille porukka ponkaisi yhtenä joukkona pystyyn ja hajaantui hälisten käytäville. Toivottavasti tunnista jäi heille joku asia mielen sopukoihin itämään hyviksi uutisiksi ja uraksi metsäteollisuudessa.
 

Koulu on muuttunut 60-/70-lukujen vaihteen ajoista

 
  • kouluni nimi oli oppikoulu, nämä oppilaat käyvät peruskoulun yläastetta
  • opetettavat aineet ovat suurin piirtein samoja, mutta oppimistavat eri sfääreistä kuin silloin:
    • ryhmätyöt arkea 
    • sama teema mukana eri oppiaineissa, Sammonlahden koulussa yksi yhdistävistä tekijöistä on kestävä kehitys
    • opettajan, koulukirjojen, vanhempien ja kirjaston lisäksi tietolähteitä on runsaasti ja niitä käytetään aktiivisesti
    • näkökulma on laajentunut paikallisesta maailmanlaajuiseksi
  • aikanaan opettajan ohjeita ja käskyjä noudatettiin ilman vastaväitteitä, nyt myös kyseenalaistetaan
  • eri kulttuurit ovat arkea eivät kirjoista luettuja kummallisuuksia
  • liitutaulu on muuttunut dataprojektoriksi ja muiksi teknisiksi laitteiksi
  • välitunti vietetään nyt suurimmaksi osaksi sisätiloissa eivätkä pihapelit kiinnosta
  • polkupyörien valta-asemaa liikkumisvälineenä horjuttavat mopot ja skootterit
Oppilaiden iloinen hälinä, energisyys ja halu oppia näyttävät säilyneen samoin kuin opettajien ammattitaito ja halu huolehtia oppilaistaan. Hienoa!
 
Metsälähettiläät vierailivat syksyn aikana noin 300 koulussa eri puolella Suomea. UPMläisiä heistä oli noin 60. Kaikkille heille vierailu oli varmasti yhtä lailla innostava tilaisuus keskustella metsäteollisuudesta nuorten koululaisten kanssa ja antoi myös itselle uusia ajatuksia maailman menosta.
 
Aiheesta lisää:
Metsäteollisuus jalkautuu laajalle koulukiertueelle, Metsäteollisuus ry:n tiedote 23.9.2015
 
 

0 kommenttia

Ei lähetettyjä kommentteja
Lisää kommentti
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista
*
Vahvista kirjoittamalla kuvassa oleva teksti.

Lisää kommentti
Lähettämällä kommentin hyväksyt sivuston käyttöehdot.
Lue kommentointiohjeet

Blogaaja

Aili Piironen, UPM, Viestintäpäällikkö
bloggerimage
Puunhankinnan ja metsätalouden viestintäpäällikkö, joka liikkuu mielellään luonnossa ja viettää lomansa marjanpoimintasesongin aikana

Tutustu muihin blogaajiimme.

Kaikki blogit blogiarkistossa.
Tilaa RSS-syöte